zaterdag 6 januari 2018

Thailand - Zweden - België in 3 dagen

Ik ga een geheimpje verklappen - een slaapverwekkend geheimpje weliswaar: ik heb veel slaap nodig. Waar de doorsnee mens genoeg heeft aan 8u slaap kom ik net toe met 10u. Hou dit in gedachte wanneer ik je het volgende vertel.

Na 2 weken energie opdoen in de Thaise zon was het tijd om terug te keren naar onze verantwoordelijkheden onder de koude Europese zon - schone liedjes kunnen niet blijven duren. Dus vlogen we op zaterdag 23 december terug naar het Noorden (en Westen). Als er iets is waar ik een hekel aan heb dan zijn het lange vluchten en nog erger zijn lange vluchten als je niet kan slapen (deze keer zelfs niet na het nemen van een slaappil). Na een rit met de bus, uren wachten op de luchthaven en 12947 km vliegen konden we onze nieuwe Volvo S60 (25 km op de teller) wekken uit zijn comateuze slaap op de parking van de luchthaven. Rond 1u 's nachts lagen we in ons koud Zweeds bed - ik was toen al 24u (zittend) wakker dus de horizontale houding voelde hemels aan. Ondanks de koude - het was 10 graden in huis omdat de verwarming al 2 weken uit lag - kroop ik met 4 lagen pyjama's aan dicht tegen B en kon redelijk goed in slaap vallen.

Om 8u vond mijn wederhelft het welletjes, hij was wakker en klaar voor een nieuwe dag. Zijn klok liep nog steeds op Thaise tijd blijkbaar, die van mij stond nog in slaapstand en ik wilde op snooze drukken, maar dat stond niet op het schema. Neen, ons plan was om die dag naar België te rijden voor het 2de deel van ons 'verlof'. Maar eerst moest er nog gewinkeld worden (geen eten meer in huis) voor het ontbijt en voor de maaltijden onderweg. Voor ons vertrek was het ook nodig een kijkje te gaan nemen in ons volgende huis, waar we eind maart naartoe verhuizen - meer daarover een andere keer. Dus om een lang ochtendverhaal kort te maken, om 12u begonnen we aan de 1420 km lange rit naar Sleidinge.

Ik was eigenlijk al moe toen we vertrokken. Gelukkig was het 24 december en op Kerstavond was het verkeer redelijk en hadden we nergens files. Om 15u in de namiddag besloot de Zweedse zon - die zeer korte shiften draait tegenwoordig - dat het wegens de regen en rukwinden tijd was om het voor gezien te houden die dag. In totaal hebben we 13u en 20 minuten gereden, waarvan 10u en 20 minuten in het donker. Mijn biologische klok wist al lang niet meer of we nu in het Oosten of het Westen, dag of nacht, onder of boven, (welke planeet?) waren. Onze rit zag er zo uit:

  1. Zweden: 3u rijden tot aan de grens in het laatste daglicht.
  2. Denemarken: 3u rijden tot aan de grens, een paar lange bruggen over, pikkedonker, dus saai. Veel regen op het wegdek en rukwinden, gevaarlijk met hier en daar geslipte auto's in de gracht. Af en toe een sanitaire stop en van chauffeur wisselen. We eten om beurten in de passagiersstoel om geen tijd te verliezen.
  3. Duitsland: 5u rijden tot aan de grens. Op veel plaatsen ongelimiteerde snelheid, maar vaak ook werken (60 en 80km/u). Weg van de kust dus minder rukwinden. Koffie drinken en nog eens koffie drinken.
  4. Nederland: 1u rijden tot aan de grens, ik was toen al een zombie, dus veel weet ik er niet meer van. Vechten tegen de slaap en proberen onderwerpen voor gesprekken te vinden om B gezelschap te houden. Hoognodige pitstop wegens overstuurde darmen (geen koffie gewend in het midden dan de nacht)
  5. Belgie: nog 1u rijden, ik ben de kilometers letterlijk aan het aftellen. Benjamin rijdt al uren. Hij heeft al een paar keer een tweede adem gevonden. Mijn kaars is al lang afgebrand en uit... heeft ze eigenlijk gebrand?

Om half 2 's nachts kwamen we aan in Sleidinge. Op 48u en een totale afstand van 14400 km had ik toen 7u geslapen. Gelukkig was het warm in ons huis omdat onze lieve vrienden Dimitri en Els de verwarming een paar dagen op voorhand waren gaan aanleggen. Ik ben rechtstreeks naar ons bed gegaan - het 3e al in evenveel dagen tijd. Ik had nog net de energie om een pyjama aan te doen. In het midden van de nacht werd ik gedesoriënteerd wakker en wist even niet waar ik was. 
Niet zo warm als Thailand, 
niet zo koud als Zweden.... 
we zullen in België zijn..... zzzzzzzz

Geen opmerkingen:

Een reactie posten