donderdag 28 maart 2019

Blekingeleden

Afgelopen 2 dagen waren we weer eens in Olofström. Ons hotel ligt in een natuurreservaat aan een meer. En als het weer meevalt is het de moeite om de wandelpaden te verkennen. Nu heb ik ontdekt dat de Blekingeleden vlak langs het hotel loopt. Dat is een trail van 255 km lang die door heel de Zweedse provincie Blekinge loopt. In het zuiden loopt hij door tot in de provincie Skåne en wordt dan de Skåneleden.

Het trail bestaat uit verschillende etappes. Maar vanuit het hotel tot aan de kustplaats Sölvesborg in het zuiden zijn er maar 4 etappes:
Fritzatorpet - Boafall 13 km
Boafall backe - Östafors 6 km
Östafors - Grundsjön 15 km
Grundsjön - Sölvesborg 13 km

Dat is in totaal 47 km. En dat lijkt me bij goed weer en met een looprugzakje vol eten en drinken te doen op een dag, als ik om 8u vertrek en 10 uren de tijd heb. De bedoeling is dan wel dat ik op de goed begaanbare stukken loop. In het bos en langs het meer zijn er best wel technische stukken, dwz, veel rotsen, boomwortels, modder en steile hellingen. Maar van de paar kilometers die ik er al van gezien heb is het een zeer mooie route.
De natuurparken rond Olofström zijn zeer bijzonder. Het zijn hele oude bossen vol met bemoste stenen muurtjes. De paden tussen de naaldbomen liggen vol dennennaalden van vele seizoenen en zijn zacht en veerkrachtig. Wat ook heel speciaal is aan de regio is dat over heel het landschap gigantische losse rotsblokken liggen. En dan bedoel ik het formaat van een auto of zelfs nog groter. Die moeten op de een of andere manier honderden jaren geleden door water of ijs zijn meegevoerd en zijn op de meest ondenkbare plaatsen tot stilstand gekomen.

Ik heb loopdoelen nodig want dat geeft een extra motivatie om trainingen vol te houden. Dus de volgende keer dat we in Olofström zijn ga ik de eerste etappe tot Boafall heen en terug lopen (26 km in totaal). En de keer daarna ga ik tot in Sölvesborg lopen en komt Benjamin me daar ophalen met de auto na zijn werkdag. Dus laat de lente nu maar eindelijk beginnen want het kriebelt om buiten te gaan sporten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten