woensdag 18 maart 2015

Fika

De taallessen via de Babbel site schieten goed op. Ik heb nu toch al een 14 lessen achter de kiezen. En zoals met het Chinees valt het me nu weer op dat je door het leren van een nieuwe taal ook veel te weten komt over de cultuur van een land.

Zweden zijn bvb gek op koffie en liefst ook met een zoetigheidje erbij. Ze hebben er zelfs een naam voor bedacht "Fika" of coffee break op zijn Engels. Maar ze gaan nog een stapje verder. Fika is namelijk ook een werkwoord. Jag fikar, du fikar, han/hon fikar, vi fikar, ni fikar, de fikar. Les na les komen er zoetigheden bij:
ostfralla : kaasbroodje
Kanelbulle (hun absolute favoriet) ; een kaneelbroodje
Fralla : broodje
smorgas : een sandwich

Als ik in het Zweeds zal moeten bestellen zal ik alvast niet van de honger omkomen. Op den duur gaan de ostfrallas en de kanelbullen nog uit mijn oren komen :-)


En nu weet je ook al de betekenis van de helft van de naam van deze blog :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten