woensdag 7 juni 2017

Rotsschildering uit het Bronzen tijdperk

Ik had er al verschillende keren over gelezen en afbeeldingen over gezien; de rotsschildering van Tumlehed. Tumle-watte? Hoor ik je denken.

Tumlehed is een dorp op een paar kilometer van hier. Het ligt aan de zee en er loopt een natuurreservaat door waar we vaak joggen. En er zijn ook speciale tekens op de rotsen terug te vinden die uit het Bronzen tijdperk zouden dateren (1500-500 VC). Tot gisteren heb ik de rotsschildering nooit kunnen vinden. Het wordt op geen enkele manier aangegeven - met een informatiebord ofzo - en als er iets in overvloed is in deze omgeving dan zijn het wel rotsen. Die dan ook nog eens overgroeid zijn met bomen en struiken, dus begin maar te zoeken.

In onze zoektocht naar een huis kwam ik voor een huisbezichtiging in de Hällmålningsvägen terecht. Hällmålning betekent rotsschildering. En in die straat had ik al veel gelopen op weg naar de zee. Dus ben ik meer beginnen letten op de omgeving en het viel me op dat er een paar uitgesleten padjes tussen de struiken in het bos verdwenen. De avonturier in mij is gek op on-ontdekte padjes en omdat het gisteren zo'n mooie dag was heb ik er een paar verkend. En ja hoor, na een rotsklimpartijt'je kwam ik opeens aan de befaamde wand! In heel Zweden zijn er zo maar 9 schilderingen teruggevonden.

Er is natuurlijk veel speculatie over de betekenis van de figuren. Een hert met zeer groot gewei, vissen en golven zijn te herkennen. Maar een aantal andere tekens zijn niet duidelijk. Mij lijken het instructies voor (water)wegen. Alsof er aanwijzingen worden gegeven voor het vinden van goede vis- en jaaglocaties. Een soort voorloper van de wegatlas.

Benjamin heeft dan weer het geweldige on-romantische idee dat een paar Viking kinderen gewoon voor de lol hebben gekliederd op de rots. Dan waren het in ieder geval heel 'straffe' wasco krijtjes' die ze gebruikt hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten