vrijdag 6 oktober 2017

Hop hop hop, paardje in galop

Het nieuwe rijseizoen (aug-dec) is eind augustus terug begonnen en daar was ik heel blij mee na een zomer zonder lessen. Vroeger reed ik 2 x per week, dat heb ik nu veranderd naar 1 x, op donderdag. Dat kwam omdat ik te veel lessen verloor als we met vakantie gingen of een weekje naar huis gingen. En soms moesten we ook uitnodigingen van vrienden voor een etentje afslaan omdat ik op vrijdagavond les had.

Een seizoen bestaat uit kleinere reeksen van 4 a 5 weken. Elke reeks rij je op een ander paard. Ik ben in augustus begonnen met boerenpaard George en nu rij ik op Frasse. Een klein, gevoelig paardje. Fel en bijterig in de stal maar zeer gehoorzaam in de ring. Ik verbaas me er keer op keer over hoe onderdanig paarden worden eens je in hun zadel zit.

De les gisteren was super leuk. Draven en galopperen over balken en kleine hindernissen. Frasse is zo gevoelig dat ik vaak alleen met het aanpassen van mijn zit van stap naar draf kan overgaan en van draf naar galop. En dat is fantastisch vooral als je de opdracht krijgt te draven vanaf letter A en in galop te gaan vanaf E, het spoor te volgen en dan wenden voor een paar hindernissen die hij dan feilloos neemt. Het voelt dan even alsof je vliegt. Spijtig genoeg duren die momenten te kort. Vooral als we 1 voor 1, ieder om beurt een oefening moeten doen. Dan is de les snel om natuurlijk.

Frasse

Tina met een zakje wortelen... "give them to me"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten