zondag 29 oktober 2017

Loppan gaat op de loop

Inhaalles

Dit rijseizoen was ik op een paar kleine paardenbeetjes na blessurevrij - tot gisteren. Normaal rij ik niet op zaterdag, maar B moest naar de univ voor zijn opleiding en ik had nog een les in te halen, dus stond ik gepland voor een rijles op zaterdag ochtend. Ik doe liever een inhaalles op zaterdag dan op vrijdag omdat de lesgeefster Chatrine heel goed is en veel persoonlijke aandacht geeft aan elke ruiter.

Loppan

Het is de laatste dagen zonnig weer met een blauwe hemel, heerlijk dus om op de fiets naar de rijschool te bollen en te genieten van de mooie herfstkleuren. Mijn paard voor de les was Loppan, ik heb vroeger nog een paar keer op haar gereden maar kon er mij niet veel meer van herinneren. Ze komt traag op gang voor draf en galop en reageert niet zo goed op aansporingen via de kuiten. Ook is ze niet zo happy om je gewicht te dragen tijdens galop dus moet je rechtstaan in het zadel. Dankzij Chatrine's hulp heb ik toch nog iets goeds terechtgebracht van de les. De oefeningen op wenden gingen fantastisch goed met Loppan. Ze reageerde heel goed op mijn heupbewegingen en ik kon mijn cirkels mooi afwerken.

Hop hop hop paardje in galop

So far so goed. Na de les moest ik haar aftuigen en naar de weide brengen. In totaal waren we met 4 paarden. Er was me gewaarschuwd dat ik zeer voorzichtig moest zijn bij het loslaten omdat ze als een pijl uit een boog kan weglopen. En dat is inderdaad gebeurd, nog voor we aan de weide waren sloeg er in haar hersenen een zekering door want ze liep er ineens als een raket vandoor en trok mij erachter aan. Ik heb het touw snel los gelaten maar kon niet vermijden tegen het asfalten wegdek getrokken te worden. Auwie. Vel van mijn arm, blauwe plek op heup, pijnlijke kuit en whiplash. Tegen 500 kg paardenkracht kan je niet veel beginnen.

Er gingen meteen een paar mensen achter haar aan en ik kreeg ook hulp om mezelf van het wegdek te schrapen. Een paar minuten later stond madam al in de wei - gewoon vanuit stilstand over de omheining gesprongen. (Loppan was vroeger een springpaard en kan blijkbaar gemakkelijk over 1m 60). Alles om bij haar maten en het voedsel te zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten