zaterdag 24 februari 2018

Vad säger du?

Bijna elke keer dat ik in de kleedkamers van de gym ben en de gesprekken van de Zweedse dames hoor, komt de uitdrukking "Vad säger du?" [wa seejer duu?] eraan te pas. Echte elke keer. Het is komisch.

Letterlijk vertaald betekent het "Wat zeg je?" Maar het was me al opgevallen dat er meestal geen herhaling van de laatste zin van de gesprekspartner op volgde. Dus begon ik te denken... misschien heeft het ook een tweede betekenis?

Onlangs kwam het ter sprake toen ik op stap was met een Amerikaanse vriendin die al bijna 20 jaar in Zweden woont en met een Fin/Zweed is getrouwd. Blijkbaar kan het ook de betekenis hebben van "Wat zeg je nu?!" Dus vanaf nu is dat ons zinnetje wanneer we elkaar zien. Ze kan trouwens goed haken en gaat me binnenkort tijdens een hobbyavond leren breien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten