zondag 10 februari 2019

Karlshamn deel 2

Karlshamn heeft meer te bieden dan een goed aantal tweedehandswinkels. Er zijn nog andere winkels, maar dat zijn vooral de Zweedse ketens - H&M, Kappahl, Lindex, Hemtex. Voor mij is de retailmarkt vaak een saaie boel, dus je zal me er niet snel iets zien kopen. Geef mij maar de originaliteit en kwaliteit van goed gemaakte vintage kledij.


Romige pastelkleurtjes

Leuk om in rond te wandelen is een ouder stadsgedeelte met houten huizen en kasseien straatjes dat zeer fotogeniek is. Heerlijk al die romige pastelkleurtjes. Langs de kust loopt een voetgangerspad dat ik de volgende keer bij beter weer verder ga onderzoeken. Aan het begin van het pad staat het monument 'de emigranten' dat is opgedragen aan de ongeveer miljoen Zweedse emigranten die in de 19de eeuw vanuit Karlshamn de boot namen om de honger en armoede te ontvluchtten door naar Amerika te verhuizen. De man in het beeld kijkt hoopvol vooruit over zee naar zijn bestemming en zij kijkt met weemoed achterom naar haar thuisland.

Na een tijdje rondwandelen aan de kust begon het heftig te sneeuwen en kreeg ik honger dus was het tijd voor lunch en ik wist waar naartoe....

Gourmet Grön

Als vegetariër is het niet altijd gemakkelijk gezond en lekker eten te vinden. Aan pizzeria's en kebab snackbars is er nergens gebrek, maar soep of salades zijn vaak ver te zoeken. Behalve... in Gourmet Grön. Van 11u30 tot 14u kan je er heerlijk en gezond lunchen. Er is soep en 2 warme hoofdgerechten: vlees en de vegi versie. En dan is er ook nog een groot buffet met allerlei vers bereide groentjes. De setting is gezellig en ik heb er mijn buikje goed rond gegeten.

Yummie pastel

Terug in de tijd

Oude woonwijk

Schattig Zweeds

Karlshamn kust

De emigranten
En toen begon het te sneeuwen

Oudste huis van Karlshamn, nu een bank

Geen opmerkingen:

Een reactie posten