donderdag 3 oktober 2019

Animal friend or animal fiende?

Eerst en vooral een verduidelijking van de titel: fiende lijkt een vriendelijk woord, maar in het Zweeds betekent het 'vijand'. Alhoewel de Zweden beweren natuur- en dierenliefhebbers te zijn, zijn het ook de eersten om een half varken of een kwart rund op de BBQ te leggen. Contradicties die ik moeilijk kan begrijpen. En afgelopen week stond daarvan een levend voorbeeld aan mijn deur.

Animal welfare

Regelmatig krijgen we het Rode Kruis, plaatselijke jongeren met verkoop voor het sponsoren van een schooluitstapje, alarminstallateurs, Amnesty etc aan de deur. Er lijkt wel geen week voorbij te gaan of er komt wel iemand voor een donatie bellen. Maandag, in de gietende regen, was het aan de beurt van de Dierenbescherming, of ik niet een maandelijkse donatie wou doen - kleinste bedrag was 150 kr. Ik legde hen uit dat ik geen dieren eet. Ook geen eieren of andere dierlijke melkproducten, en als iedereen dat zou doen het er voor de dieren al veel beter zou uitzien. Toen waren ze wel even uit hun lood geslagen - 1 van hen gaf toe dat hij zelf wel vlees eet. Daar was ik dan weer verbaast over. 'Maar in de plaats doe ik dit' (rondgaan voor donaties in de gietende regen) zei hij.

Kortzichtig

Het eerste probleem met ons consumptiegedrag is dat we veel te ver staan van het voedselverwerkingsproces - we zien niet hoe een dier wordt gehamerd, gekeeld, gevild, gesneden en verhakt. Het tweede is dat we niet de werkelijke 'prijs' betalen van het voedsel dat we eten. De echte kost voor het milieu - vervuiling inbegrepen. Zo is de reƫle prijs voor een hamburger niet 2,5 euro maar 200 dollar. Dan zou je wel eens 2x nadenken voor je beslist de drive-thru van de McDonalds te nemen.

Promo pack 2 kg kippenborsten

De dieren liefhebbende Zweden hebben graag dat de vleesafdeling in hun plaatselijke supermarkt goed gevuld is. Ik ergerde me afgelopen week verschrikkelijk aan een postergrote advertentie op de parking van de ICA Maxi: koop een verpakking van 2 kilogram kippenborsten - beter voor het milieu. Hoe ze dat met elkaar verbinden begrijp ik langs geen kanten. Hoe dan ook, het blijft een feit dat die 8 filets van kippenborsten ooit 4 levende hennen waren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten