woensdag 2 oktober 2019

Moose on the loose

Het is een feit! Wat onmogelijk leek is werkelijkheid geworden. De mythe is doorbroken. Het mysterie onthult!

Er zijn wel degelijk elanden in Zweden. Ik heb mijn eerste 'echte', 'wilde' eland gezien. Spijtig genoeg waren de omstandigheden niet ideaal en het scheelde niet veel of mijn eerste ontmoeting met een eland was in aanrijding.

Avondje swappen

Gisterenavond tussen 18 en 21u ben ik naar een swap-feestje geweest. Een superleuk concept waar alleen vriendinnen op zijn uitgenodigd (dus de echtgenoot heeft een carte blanche om heel de avond naar sport te kijken op TV - in dit geval Club Brugge tegen Real Madrid, 2-2 btw). Je brengt spullen mee die je niet meer gebruikt of draagt. Dat kan gaan van accessoires en make-up, decoratie, tot kleren en schoenen. Alles wordt samen gebracht en dan kan je door de spullen van anderen gaan en gratis meenemen wat je maar wilt. Echtgenotes en kinderen mag je niet swappen. Maar dat zou ik toch nooit doen want er is geen betere dan de mijne.

Heer in het verkeer

Ok, waar was ik? De swap was aan de andere kant van Gotenburg, in een gehuurd zaaltje in Partille. Toen ik naar huis reed stond ik wegens werken nog een kwartiertje in de file, dus het was bijna half 10 toen ik bijna thuis was. Ik reed op mijn gemakje en ondanks het latere uur reed er toch een auto voor me. Zoals gebruikelijk is in Zweden ben je 'een heer in het verkeer', dus ik hield mooi mijn afstand. En maar goed ook...

Het gebeurde op de Björlandavägen ongeveer tussen Lexby en Östergärde (voor diegenen onder jullie die het willen googelen), waar aan de rechterzijde alleen maar velden liggen, maar links toch redelijk wat huizen staan. Net toen ik de muziek wat luider had gezet en wat aan het meezingen was, deed de auto voor mij een manoeuvre en ging op zijn rem staan. En toen zag ik van voor zijn auto een vrouwtjes eland in de gracht springen en het veld ingaan waar ze even bleef stilstaan. Ik heb er al foto's van gezien, maar ik was danig onder de indruk van de omvang van het dier! Een kolossaal hoofd en lichaam en daar dan relatief dunne poten onder. Ik was eigenlijk blij in het veilige metalen omhulsel van onze Volvo te zitten. De mensen in de auto voor mij waren ok, alleen de kap van hun linkerspiegel was eraf.

En zo zie je maar weer: be careful what you wish for.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten