dinsdag 28 april 2020

Beste beentje voorzetten

Het grootste pluspunt van leven in Zweden zijn de bossen, natuurreservaten en zee die we op wandelafstand van onze deur hebben. En de trails en paden die tot onze beschikking zijn zal je in Gent - of de rest van België - niet tegenkomen. Omdat ik graag loop en alle dagen wil genieten van de frisse lucht, liepen (haha) mijn loopuren elke maand een beetje omhoog, tot ik het in mijn hoofd haalde om elke maand 200 km te lopen. Daar ben ik in de zomer 2019 mee begonnen en het was tijdens de winter niet altijd evident om vol te houden - maar gelukkig kon ik ook heel wat kilometers op de loopband van onze lokale gym malen. En voor je nu denkt dat die afstanden veel zijn; ultralopers doen 360 km per WEEK. En de wedstrijden die ze lopen zijn 100 of 160 km en meer met de vingers in de neus. Ik loop niet met mijn vingers in mijn neus want dan zou ik niet goed kunnen ademen maar heb wel een neus die beter loopt dan ik. Door de komst van de lente en de pollen heb ik bijna constant een loopneus (haha, weeral).

Up and down

Natuurlijk gaan we nu niet meer naar de gym want dat is toch wel dé broeihaard van bacteriën en virussen. Dus dat wil zeggen dat alle meters op de trails moeten afgelegd worden en die zijn spijtig genoeg op weinig plaatsen vlak. Maar moeilijk gaat ook en daarom was het deze maand tijd om er nog een stukje bovenop te doen, 10% meer, dus 220km. En dat is me op minder dan een maand gelukt, 28 dagen om precies te zijn. Zonder blessures, blaren of gescheurde kleren alhoewel ik wel een paar keer met mijn vel achter de braambes-takken ben blijven hangen. Vorige week hadden we elke dag een schitterend zonnetje en rond de 16 graden. Als je dan een paar keer een duurloop van 20 km doet waarbij het zweet van je af gutst (ik ben spijtig genoeg een zweterke) zijn je benen en armen heel snel bruin. De contouren van mijn horloge en trouwring staan al in mijn huid afgetekend. Allemaal voordelen dus.

Volvo Backyard trail

Normaal gezien helpt het enorm om je in te schrijven voor een wedstrijd of trailrun om gemotiveerd te blijven. En we hadden er eentje op het programma staan vorige week! The Volvo backyard trail. Zoals de naam al doet vermoeden een race door Volvo georganiseerd in de bossen rond hun faciliteiten. Maar dankzij het onsportieve Coronavirus is die loop afgelast. En het ziet er niet naar uit dat er in de komende weken (maanden?) een nieuwe staat aan te komen (*diepe zucht*).

Nieuwe doelen

Omdat alles tegenwoordig virtueel gebeurd heb ik me voorgenomen een Garmin loopschema te volgen zodat ik eindelijk eens een halve marathon onder de 2 uren kan lopen. Afstanden zijn niet de moeilijkheid bij mij, maar mijn basissnelheid mag wel wat beter. Dus vanaf vrijdag gaat mijn horloge me een aantal trainingen opleggen - daar ben ik wel eens benieuwd naar. Hopelijk kunnen we tijdens de zomer of het najaar in België nog een paar loopjes doen. De 'Great Breweries run' begin Juni stond op mijn verlanglijstje maar die is geannuleerd (*weeral diepe zucht*). Laat ons dan maar mikken op de 'Lampiris Leuven nature trail' in september.

(1 tot 28 april: 220 km, 22 loopdagen, 6 rustdagen, gemiddeld 55 km/week, 7.9 km/dag, langste afstand 20.1 km, kortste afstand 5.1 km, gemiddelde snelheid 9.33)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten