vrijdag 10 april 2020

Vad gör du nu Sverige?

Ondertussen zijn we 5 dagen terug in Zweden. Na de lockdown in België ontgaat het ons niet dat de algemene mentaliteit hier een pak relaxter is. Alle winkels en restaurants zijn open. Normaal gezien de scholen ook, maar nu is het even Paasverlof.

Winkelen is voor mij een hele opgave, het is bijna als navigeren door oorlogsgebied. Er worden door de luidsprekers van de winkel wel aansporingen gegeven om afstand te bewaren maar in de rayons merk ik hier niet veel van. Constant heb ik het gevoel dat ik het Coronavirus opdoe. Volgens een Fins onderzoek kan je zelfs besmet raken als iemand in de winkelrij naast je een minuut geleden gehoest heeft. Je zou van minder hypochonder worden. Onbewust hou ik tijdens het winkelen constant een beetje mijn adem in en dan heb ik het in de auto op weg naar huis wat benauwd.... 'Kan ik nu minder goed ademen? Voel ik iets aan mijn longen? Zou ik het virus vandaag opgelopen hebben? Ga ik nu Benjamin ook besmetten als ik thuis kom?' Een mens zou van minder beginnen te hyperventileren.

Vanmiddag ging ik joggen en kwam daarbij voorbij een heel populair artisanaal bakkerij'tje waar ze tot buiten stonden aan te schuiven. Zo'n 15 tal mensen kort op elkaar, dwars over een doodlopende weg ... en ik moest daar door lopen. Het is als in een mijnenveld lopen. Mensen gaan ook in groep bij elkaar op bezoek en staan dicht bij de buren te babbelen. Totaal geen 'corona-vuiltje' aan de lucht.

Zweden is in vergelijking met de andere Europese landen zeker een buitenbeentje met zijn (re)laxse houding. Eén groot medisch experiment? Alleen de toekomst zal het uitwijzen. Oftewel weten de Zweden iets wat de rest van de mensheid niet weet. Misschien heeft de koude zeelucht helende krachten? Of bevat het Vikingsbloed automatisch de één of andere natuurlijke immuniteit? Als dat het geval is heb ik met mijn 40% Scandinavisch DNA betere kansen om de pandemie te overleven. Een andere mogelijkheid is dat de 'klop' van de Thorhamer hier een stuk later komt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten