dinsdag 5 mei 2015

Zweedse balletjes!

Iedereen die ooit aangeschoven heeft aan het buffet van een Ikea restaurant weet dat een van de toppers op het menu de Zweedse balletjes (10 voor 4,95 euro) zijn. Het is voor de Zweden wat de frietjes voor de Belgen zijn. Maar zij noemen ze Köttbullar. Vandaag heb ik erover geleerd tijdens mijn Zweedse taalles - ik vroeg me al af waar ze bleven. Hieronder de definitie volgens Wikipedia:
Köttbullar (letterlijk: vleesballen) zijn typisch Zweedse gehaktballetjes.
Ze danken hun aparte smaak aan de kruidenmix 'Allroundkrydda', met name aan de piment die in de mix wordt verwerkt. Traditioneel werden ze opgediend bij het kerstbuffet (Julbord in het Zweeds). Ze werden dan gegeten met gekookte aardappelen en gecombineerd met een donkerbruine zwaar gebonden saus van bouillon (brunsås), ingelegde augurken (ättiksgurka) en jam gemaakt van de vossenbes(lingon). Tegenwoordig worden ze vooral gegeten bij spaghetti of macaroni. Verder zijn ze in Zweden verkrijgbaar aan elke snackkar, vaak in combinatie met aardappelpuree en brunsås.

mmmmm, het water loopt me in de mond

Geen opmerkingen:

Een reactie posten