dinsdag 28 juli 2015

Familierelaties

In het Zweeds heb je termen die zeer specifiek omschrijven hoe een familierelatie is. In het Nederlands heb je dat niet en dat is vaak verwarrend. Tante. Oom. Opa. Oma. Ja, maar hoe zit dat? De vader van mijn vader of de zus van mijn moeder. Of de zoon van de broer van mijn vader. Zeer verwarrend.


In het Zweeds klinkt het zo:
farfar - opa (de vader van mijn vader)
farmor - oma (de moeder van mijn vader)
mormor - oma (de moeder van mijn moeder)
farmor - opa (de vader van mijn moeder)

farbror - oom (vaders broer)
farsyster - tante (vaders zuster)
morbror - oom (moeders broer)
morsyster - tante (moeders zuster)

systerson - neef (zusters zoon)
systerdotter - nicht (zusters dochter)
brorson - neef (broers zoon)
brordotter - nicht (broers dochter)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten