donderdag 16 juli 2015

Tumlehed

Vorige zaterdagnamiddag zijn we op verkenning geweest met onze fietsen. Het is een plezier om hier te toeren want de fietspaden zijn breed, apart van de weg, goed onderhouden en te midden van het groen. Kortom, alles wat de Belgische fietspaden niet hebben (als ze er al zijn). Iedereen houdt zich aan de verkeersregels, dus je moet geen schrik hebben om uit je zadel gereden te worden. Auto's stoppen ruim op voorhand om je door te laten. "Couperen" staat niet in het Zweeds woordenboek.

Eigenlijk wonen we op een eiland - heb ik vorige week ontdekt. Ik hoorde af en toe wel spreken van het eiland 'Hisingen', maar ik dacht dat het beeldspraak was. Omdat Hisingen/Torslanda eigenlijk een wereld op zichzelf is ten Westen van de stad. Maar neen, het is echt een eiland. Een Zweedse legde het me uit. Als je kijkt op google maps zal je zien dat het volledig omgeven is door water. Langs de West- en Zuidkant overduidelijk door de zee. Maar in het Noorden en Oosten door de rivier de Göta älv. Je kan zeggen dat deze rivier ten Noorden van Gotenburg in 2 splits, als de tong van een slang. En Hisingen ligt in deze vork. Dus best wel een leuke ontdekking en een 'exotisch' idee om op een eiland te wonen.


Maar om nu terug op de fiets te springen. Na wat zoeken vonden we een fantastische wandel/fietsroute in Tumlehed - bekend om zijn prehistorische rotsschilderijen, maar die hebben we nog niet ontdekt. Op het einde van de weg lag een haventje en een badplaatsje. Daar moet je je niet te veel bij voorstellen. De Zweden hebben niet veel nodig om zich te amuseren in en rond het water; wat rotsen een trapje en floep, zo het water in.
We zijn er zeker van dat hun bloed een andere temperatuur heeft. Terwijl ik er zelfs niet aan denk om uit mijn trui te komen liggen zij in hun zwempak in het (koude) water. Erna lopen ze nog wat op te drogen in de wind op de rotsen. Ik krijg al koud van ernaar te kijken. En hoe jonger, hoe harder. Een van de voordelen om af te stammen van de Vikingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten