vrijdag 24 februari 2017

Met open mond

Fotokes nemen

Gisteren is mijn mond een paar keer open gevallen. Als je in de stoel van de tandarts zit voor een jaarlijkse check-up is het niet onbelangrijk je mond open te doen. Om te beginnen werden er foto's genomen van boven-en onder, linker- en rechterkant. Gelukkig weet ik nu wel met 100% zekerheid dat er geen gaatjes zijn en dat de inplant van de kroon van vorig jaar nog stevig verankerd zit in mijn tandwortel.


Reiniging

Blijkbaar was ook een reiniging nodig - whatte? Bij onze Gentse tandarts is dat nooit nodig geweest. Ik heb geen tandsteen of plak, dus waarom was dat dan nodig?  Maar als je daar met je mond open ligt en er 3 slangetjes in en uit je mond gaan is het moeilijk te protesteren want dat zou ongeveer zo klinken "euuh? waaaah eheherie ooooh iiienh?" (why necessary to clean?) En hoe zou dat in het Zweeds klinken? Daar begin ik zelfs niet aan.

Voor mij een aperitief'ke graag

Hoe dan ook, die 'reiniging' was pijnlijk en bloederig. We kunnen raketten naar de maan schieten en levensnoodzakelijke organen vervangen, maar van een tandartsbezoek een minder traumatische ervaring maken? Dat valt toch gemakkelijk op te lossen? Standaard een dosis lachgas voor het onderzoek aub! Of een halve fles Sauternes, dat zou ook al een stuk helpen.

Na 20 minuten foltering was het verdict 'doorverwijzing naar een tandhygiëne deskundige'. Een watte? Wat gaan ze nog allemaal uitvinden! Spijzen van de kas van een collega zeker?


De afrekening

Toen ik de rekening moest betalen viel mijn mond weer open. 1222 sek, oftewel 128 euro. En daar komt de ziekenkas al voor 900 sek tussen. Je kan je wel inbeelden dat ik eventjes niet goed was van de 'jaarlijkse controle'.

Het gedetailleerde factuur is ook te zot voor woorden. Hieronder een vertaling:

Basisonderzoek en diagnose - 975 sek
Ziektebehandeling van een implantaat - 600 sek
Röntgenonderzoek - 55 sek (een koopje)
Acuut of aanvullend onderzoek van enkele tand - 525 sek (is dat niet hetzelfde als het tweede?)
Totaal 2155 sek

Dus een gouden raad aan alle tandartsen in Belgie: kom naar Zweden en start hier een praktijk, goudmijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten