donderdag 31 januari 2019

Olofström

[letterlijk betekend Olofström: Olof aan de stroming. Een viking genaamd Olof zal ooit beslist hebben op die plaats aan de rivier een nederzetting te vestigen. Zweedse plaatsnamen zijn vaak niet ingewikkeld en je moet de uitleg niet ver gaan zoeken.]

Ongeveer 1 x per maand moet Benjamin naar Olofström om de persfabriek van Volvo te gaan bezoeken. Het is 281km van hier, maar de rit duurt gemakkelijk 3 en half uur. Dat komt omdat de 2e helft vooral door de bossen gaat en je max 80 km/u mag rijden. Door de bebouwde kommen van de vele dorpjes is dat vaak maar 60 of zelfs 30 km/u.

Om hem te helpen tijd uit te sparen reis ik vaak mee en ben chauffeur van dienst. Zo kan hij in de auto op zijn laptop werken en tegen de tijd dat we aankomen heeft hij dan veel kunnen doen. De hotels in Olofström zijn eenvoudig. Eentje ligt in het 'centrum' en een ander aan de rand van een meer. Mits een kleine toeslag die we zelf betalen kan ik mee in de kamer en heb ik 's ochtend een ontbijtje.

Meestal kan ik mij goed bezig houden. In de zomer wandel ik op de vele wandelpaden in de natuurreservaten en in de winter zijn er een paar 2e-hands winkels in het nabij gelegen dorp Lönsboda waar ik kan rondneuzen.

Hier zijn een paar foto's van een meer in Olofström die ik vorige maand nam:

Kano's op het droge . te koud op het meer

Springplank in de vorm van een .... hond?

Typisch Zweeds beeld, huisje in Falun rood

Geen opmerkingen:

Een reactie posten