maandag 30 mei 2016

Aan de tand voelen

Weeral een nieuwe ervaring rijker: mijn eerste bezoek aan een Zweedse tandarts zit erop. En ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben. In alle opzichten scoort Zweden op vlak van tandheelkunde (wat mijn ervaring betreft) beter dan België.
Om te beginnen kon ik zeer snel op consultatie gaan; donderdag gebeld en vandaag een afspraak om 13u50. En ik heb geen minuut moeten wachten. Dat heb ik in België bij al mijn bezoeken aan dokters en tandartsen nog geen 1 keer meegemaakt. Ik werd verwelkomd door niet 1 maar 2 assistentes. En zoals het bekende liedje gaat "'t is altijd lente in de ogen van de tandartsassistente". Wel, in dit geval was dat nu eens waar. Beiden waren zeer  vriendelijk, professioneel en bovenal persoonlijk.

En dan het onderzoek door de tandarts zelf, die mij een hand gaf, mij bij mijn voornaam begroette en enorm meeleefde met mijn situatie - zijnde een losgekomen kroon. Hij heeft heel de krakkemikkige handel verwijderd, en de details ga ik hier nu niet vernoemen maar er kwam een verdoving, een boor, schrapers en een zwetende tandarts aan te pas. (dat zweten kan ook wel iets te maken hebben met het feit dat her hier 30 graden is - sorry thuisfront! Bij jullie heel wat minder nu).

De assistente (een Australische) week niet van mijn zijde en af en toe legde ze zelfs een hand op mijn schouder om mij gerust te stellen (en dat helpt dus echt). En tussendoor kwetterde ze erop los en stelde vragen om mij af te leiden. Maar het was wel moeilijk antwoorden met een afzuigslangetje en de vingers van de tandarts in mijn mond. Trouwens zeer bekwame vingers, Ik voelde niets van de verdovingen (waarbij hij zich excuseerde voor het geval hij mij pijn deed) en hij heeft zeer snel en efficient gewerkt. Geen eindeloos geboor waar je nekhaar van overeind komt. Een tandartsbezoek is nog nooit zo vlot en zacht verlopen.

En omdat ik het zo plezant vond ga ik morgen nog eens terug! Voila zie! Deze keer  om de basis van een nieuwe kroon te laten maken op de overblijfsels van de tandwortel. En zullen ook opmetingen gedaan worden voor een nieuwe kroon. Die dan de week erop wordt aangebracht. Ik kijk er al naar uit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten