maandag 7 mei 2018

Mag ik in uw tuin komen springen?

Misschien is het wel leuk voor jullie dat ik wat meer schrijf over de gewone dag-dagelijkse gebeurtenissen. Daarbij kan je dan ook wel de verschillen tussen de Zweden en de Belgen opmerken.

We wonen nu bijna 2 maanden in dit huis en hebben nog geen contacten met de buren gehad. Ze houden allemaal hun hoofd laag of in de andere richting wanneer we voorbij komen. Zonder slechte bedoelingen, ze zijn op hun privacy gesteld, maar wij zouden toch iets sneller eens hallo zeggen of een handje opsteken om te groeten. Vooral met de achterburen is de situatie soms raar. Als we op de oprit zijn en zij werken in de tuin zien we elkaar - zij hebben ons gezien en wij hen, maar er is geen interactie. Hoe dan ook, we zijn hier niet om de vedet uit te hangen of de VIP's van de wijk te worden, dus behouden we een laag profiel.

Maar dan is het wel raar dat 2 kleine buurmeisjes ineens komen bellen *DingDong* met een speciaal verzoek. Of ze hun trampoline in onze tuin mogen zetten. 'Euh? Ursäkta mig?' [Pardon?]. Nu is het wel zo dat we een asfalt gedeelte hebben in het verlengde van de oprit waar vorige zomer een trampoline stond en de kinderen van de buren en de kinderen van de huisbaas samen op sprongen. Maar wij hebben geen kinderen en willen ook niet de verantwoordelijkheid over andere kinderen in onze tuin - wie is aansprakelijk als er eentje op haar hoofd valt? De buren in kwestie hebben trouwens zelf een grote tuin, met een goed onderhouden grasperk waar een tuinrobotje steeds in de weer is. Waarschijnlijk willen ze dat gazon niet verpesten door er een trampoline op te zetten.

We willen welwillend en vriendelijk zijn tegenover de buren, maar er zijn grenzen hé. Want wat is het volgende?
*DingDong* 'Mag ik mijn boot op uw oprit komen parkeren?' Of
*DingDong*' Mag ik mijn schaap op uw gazon zetten?' Of
*DingDong* 'Mag ik een partytent in uw hof zetten en met mijn 300 vrienden hevig Midsommar (22 Juni) komen vieren, zat worden, op uw tuintafel dansen, de struiken onderkotsen en 's morgens total loss mijn roes uitslapen in uw tuinzetels?'
Om zo maar on-top-of-my-mind iets op te sommen.

Ik vrees dat we niet geslaagd zijn voor de Zweedse gastvrijheidstest. Een opgestoken hand zal er voorlopig niet inzitten... Hopelijk geen opgestoken vinger.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten