zondag 6 mei 2018

Österlen - deel 2

Hoog tijd om jullie verder toe te lichten hoe ons verblijf in Österlen verder is verlopen.

Iedereen zal het ermee eens zijn, als het goed weer is ziet alles er mooier uit en is het veel leuker om een lang weekend te hebben. Nadat we in Kivik een frisse neus hadden gehaald zijn we doorgereden naar de B&B - een kleine, maar propere en gezellige kamer. En het ontbijt was in prachtig gerenoveerde stallen (om de een of andere reden voel ik mij goed thuis in een stal. En dat is niet omdat ik een varken ben).

Zijn we in Thailand?
Zaterdagochtend hadden we goed weer, dus zijn we naar het Stenhuvuds naturreservat gegaan. Eerst hebben we het mooie witte, brede strand bewonderd. Het leuk wel even of we in Thailand waren, spijtig genoeg was het geen bikini-weer. Terwijl we over het strand liepen kwamen tientallen lopers voorbij. Blijkbaar deden ze mee aan een ultra-trail van 60 km door de regio. Voorlopig zijn we nog niet voldoende getraind om daaraan mee te doen. Voor ons was een wandeling door het reservaat en een klimming naar de top van de heuvel al meer dan genoeg beloning.

Tijdens de wandeling sloeg het weer om en was het zonnetje weg. Het werd een beetje mistig en regenachtig. Ideaal om de Kivik's Musteri (appelboomgaarden) te gaan bezoeken. We waren op tijd om aan het brunchbuffet aan te schuiven en met de voetjes onder tafel rustig te genieten van een soepje, allerlei gerechtjes - de haring op 5 verschillende manieren bereid heb ik laten passeren - pannekoekjes, sapjes, koffietje. In een kleine verzorgde binnentuin kon je de verschillende soorten appels zien die groeien in de boomgaarden van Kivik. In de aangrenzende winkel heb ik een paar appelsappen en confituren gekocht. Streekproducten zijn voor mij altijd de perfecte souvenirs. Je kan dan elke keer dat je ervan eet nagenieten van je vakantie.

Omdat het weer nog deprimerender werd zijn we om de dag af te sluiten doorgereden naar de stenen van Ales. Het zijn eeuwenoude stenen geplaatst zodat er een natuurlijk zonnekalender is ontstaan. Ze liggen boven op een klif en bij helder weer (wat nu niet het geval was) kan je ver over het water kijken. Al bij al vond ik het weer wel passen bij de locatie. We zaten even in een Vikingfilm.

Op zondagochtend bespraken we ons weekend met de B&B eigenaar en zei ik hoe spijtig ik het vond dat ik mij had miskeken op de openingsuren van een koolzaadfabrikant uit de buurt en dat we nu niet meer naar de winkel konden. Hij zei dat we toch eens moesten gaan kijken want hij dacht dat ze wel een aantal produkten te koop hadden ook als er geen personeel is - gårdsbutik (tuinwinkel) heet dat in Zweden ' en je kan cash geld achterlaten of met swish (een Zweedse app om kleine geldbedragen onmiddelijk over te schrijven) betalen.

Dus zijn we er nog even langsgereden alvorens naar huis te rijden. De oprit van het domein is een lange laan afgelijnd door bomen aan beide kanten en bovenaan ligt een mooi groot landhuis. Ernaast was tot onze verbazing een volledige onbemande boetiek met vrije ingang. 'Voel u vrij uzelf te bedienen' stond op een welkomstbord. Er werd gevraagd onze aankopen in een schrift te noteren. Een wisselbakje vol geld stond ernaast. Heerlijk vind ik dat! Dat zoiets de dag van vandaag nog mogelijk is! Ik vrees wel dat je dat niet in het Gentse moet proberen, want dan is heel de winkel leeggeroofd, met geldwisselbakje en al nog voor je 'houdt de dief! kan zeggen.

Simrishamn

'Wanderwegen', dus hier komt mijn naam vandaan?




Geen opmerkingen:

Een reactie posten