dinsdag 28 augustus 2018

Vårdcentral deel 2

En het verhaal gaat verder...

Een paar dagen geleden kreeg ik een brief van de Vårdcentral. Alhoewel die eerder in de categorie 'nota' thuis hoort in plaats van 'brief. De mededeling is als volgt:
Hej. Du kommer att bli kallad till läkare inom 4-6 veckor.
Oftewel, vertaald naar het Nederlands: 'Hallo. Binnen 4-6 weken wordt je bij de dokter uitgenodigd.
Over summier gesproken. 4 tot 6 weken?! En welke dokter? Volgt er nog een 2e brief met een specifieke afspraak? Hej Tina of Mevrouw, kon er ook niet vanaf. Zo'n onpersoonlijke, koude, onmenselijke brief.

In persona

Dus ik vandaag in persoon naar de Vårdcentral om een vroegere afspraak af te dwingen. De Medische secretaresse van dienst was niet dezelfde als ik aan de lijn heb gehad en kon nog minder Engels. Ik drong sterk aan op een herziening van de afspraak, maar ondanks het feit dat ze al mijn gegevens en 'diagnose' in de pc voor haar neus kon aflezen, was het onmogelijk mijn afspraak te verzetten. Daarvoor ....

De wanhoop voorbij

... moet ik morgen om 8u bellen - naar nog een andere collega - en die zal dan een afspraak regelen in de namiddag voor een gesprek met de verpleegster om het probleem vast te stellen. 'Maar ik heb al mijn uitleg gedaan. Moet ik dan weer via een verpleegster? Kan ik niet rechtstreeks bij de dokter? Dit zijn wel heel veel tussenstappen en gaat dus wel even duren? En ik sta hier nu toch om mijn uitleg te doen, moet ik nu nog eens terugbellen om 8u 's morgens?'
Niets aan te doen of aan te veranderen blijkbaar. Toen we in China woonden zou ik dit 'Chinese toestanden' noemen, maar ik moet nu overstappen op 'Zweedse toestanden' of eerder Oostblok-landen toestanden. Amai, ze zijn hier wel achter qua medische zorgverlening. Ik ben benieuwd hoe het allemaal verder zal gaan. En of ik in het hele proces een bekwame arts zal treffen. En nu ga ik een Imodium en een Valium innemen.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten