donderdag 2 augustus 2018

Swimming in the sea

Omdat we nu eindelijk een 'echte' zomer hebben begin ik de Zweedse 'badcultuur' al wat beter te begrijpen. Ik heb mij er ook al verschillende keren schuldig aan gemaakt in de zee te zwemmen. De koude valt heel goed mee omdat het water ondiep is. Het water van de badplaatsen is tientallen meters slechts knie- of heup hoog, dus je moet al een behoorlijk eindje waden om iets dieper in het water te zakken. En achteraf op de warme rotsen liggen drogen hoort er ook bij. Veel properder dan op een zandstrand en wanneer de rots lichtjes helt ligt dat nog best prettig.

Een van mijn nieuwe gewoontes is op mijn joggingsroute van 10 km, na 7 km een pauze in te lassen aan 1 van de kleine verstopte inhammetjes die ik langs de kust heb ontdekt. Natte bezweete loopbroek, -shirt, en -schoenen leg ik te drogen in de zon en in mijn (deftig) loopondergoed zwem ik een paar minuten rond wat voor heerlijke afkoeling zorgt. Na een kwartiertje zonnebaden op de rotsen (af en toe schuif ik naar een nieuw droog plekje op) ben ik helemaal verfrist om de laatste 3 km naar huis te lopen. En daar zijn een paar kuitenbijters bij, want de looproutes zijn hier alles behalve vlak. Maar dan heb je ook af en toe fantastisch uitzichten en dat maakt het zeker de moeite waard.

Zandstrand, weinig volk, hidden treasure!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten