donderdag 8 november 2018

Excuses aanbieden

Ik heb op de Zweedse radio het meest absurde 'weetje' gehoord. Volgens onderzoek bieden Zweedse vrouwen in het algemeen sneller hun excuses aan, tot 5 x per dag. Een Zweedse man zal naar verluid ongeveer 3 x per dag sorry zeggen.

Wel, daar heb ik zo mijn twijfels over. In de 3,5 jaar dat we hier nu wonen heb ik heel zelden een Zweed sorry horen zeggen. Misschien doen ze dat tegenover familie en vrienden, maar zeker niet gemakkelijk tegen vreemden, ook niet als die er recht op hebben. Om een voorbeeldje te geven; ik heb al ontelbare keren tegen een kassierster moeten zeggen dat een product te duur is gescand (soms ook pas gezien na betaling - ik kijk altijd mijn kassatickets na) en ik krijg dan wel mijn geld terug, maar eerder met een zucht en nooit met een sorry. En er wordt dan ook nooit iets gedaan om de prijs wel aan de passen voor andere klanten. Blijkbaar steekt het niet zo nauw of iets nu wel of niet in de promo staat.

Een ander voorbeeldje, onlangs moest ik een antibiotica kuur nemen (iets wat ik de laatste 30 jaar van mijn leven heb proberen vermijden). Toen mijn probleem na de kuur nog niet weg was kreeg ik te horen dat ik waarschijnlijk de verkeerde antibiotica voorgeschreven heb gekregen en dat ik opnieuw een test moet laten doen om de 'juiste' bacterie te kunnen identificeren. Amai, mijn klak. Denk je dat ik een 'sorry' te horen kreeg? Dat woord staat niet in de Zweedse medische woordenboek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten