donderdag 12 november 2015

Walk the wall

Door onze tuin loopt een super fascinerende oude muur. En die loopt door in het bos achter ons huis. Nu wou ik wel eens weten hoe ver dat muurtje gaat. Dus ben ik op expeditie gegaan. Daarvoor had ik nodig; goede wandelschoenen/trailschoenen die niet in de modder blijven steken, een mooi zonnig herfstweertje, een lange broek en een Zweedse muts met pomponnetje. Met dat laatste moest ik wel opletten niet constant in de bomen te blijven hangen - dus bukken geblazen.


En ik kan zeggen, de muur loopt door en door en door. Ongelofelijk. Ik heb hem verschillende honderden meters door het bos gevolgd. Daarbij door struikgewas ploeterend, af en toe over de muur moeten klauteren, afdalen en klimmen. De muur heeft ook zijvertakkingen - of misschien is hij zelf wel een vertakking. Het netwerk van muurtjes is enorm indrukwekkend.

En dan schieten er vragen door mijn hoofd:
Zijn dit oude landmarkeringen? Hoe oud zijn de muren? Van waar komen de stenen? Wie heeft ze gestapeld? Op pure manskracht of zijn er werktuigen voor gebruikt? Hoe is het mogelijk dat de muurtjes zo goed bewaard zijn gebleven aangezien er zelfs geen mortel is gebruikt om de stenen aan elkaar te hechten. Hoe ver loopt dit muurtje nog door? Was het ook bedoeld om dieren tegen te houden? (vee binnen en roofdieren buiten) Zouden er oude voorwerpen begraven liggen onder de stenen, misschien op de kruispunten?

Zo'n wandeling door het bos neemt je terug mee in de tijd. Vooral als je nergens moderne tekenen van beschaving tegenkomt.

Ik heb niet naar de tijd gekeken - ik kon ook niet want ik had geen horloge aan. Ik heb 2 uren door het bos en de weiden gezworven en ben niet 1 mens tegengekomen. Heerlijk.
Ik heb nog altijd niet het eindpunt van de muur gevonden, dus de expeditie gaat verder. Ik houd jullie op de hoogte!






Meer foto's onder de rubriek "FOTO'S"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten