donderdag 7 april 2016

Stockholm - The Royal Palace - The Royal Apartments and the Guest Apartments

En ik ben nog lang niet uitgeschreven over ons weekendje in Stockholm, dus de ontdekkingsreis gaat vandaag verder.

Op de tweede dag van ons bezoek zijn we het Koninklijk paleis verder gaan verkennen, te beginnen met de Koninklijke appartementen. We hebben een beetje bijbetaald zodat we een Engelse gids hadden. De groep was behoorlijk groot en het was al druk dus het was wel bijbenen geblazen.

Wat op mij het meeste indruk maakte was The Hall of State. Een mooie ruime lichte, prachtig gedecoreerde zaal waar Rococo en Classicisme samenkomen. Het is de zaal waar de kroningen doorgaan en het duurste voorwerp van heel het paleis staat er: een zilveren troon. Zou wel eens leuk zijn om daar even op uit te rusten.

Ik zou een slechte prinses zijn want ik zou heel veel moeite hebben om tijdens een ceremonie op te letten. Er zijn zoveel prachtige beelden en sculpturen te bekijken op de muren en het plafond. Boven de troon hangen vier beelden die Vrede, Kracht, Religie en Recht afbeelden.



Karl XI Gallery
The State Apartments maken ook deel uit van het paleis. Ze worden regelmatig gebruikt voor bezoeken van staatshoofden en voor feesten, zoals huwelijken. De Karl XI Gallery is echt wel imposant. Elk jaar wordt hier het dinner voor de Nobelprijs winnaars gegeven. Dan wordt de zaal gevuld met tafels en stoelen voor ongeveer 131 personen. Het duurt 3 dagen om de feesttafel te dekken. Ik zou het alvast niet erg vinden om mee aan tafel te gaan want ik kan me inbeelden dat het voedsel topklasse is. Tijdens een festiviteit mocht de Zweedse popgroep Avicii hier optreden. Om hen een podium te kunnen geven werd 1 van de grote kristallen kroonluchters tijdelijk uit het plafond gehaald. Heel de vloer werd toen voor demping en bescherming bedekt met een dik tapijt.

The White Sea
Roxette mocht dan weer optreden in een zaal die The White Sea (de Witte Zee) heet. De naam kan komen van het witte marmer dat is gebruikt of van de tijd dat er hier nog gedanst werd en het zicht van de vele ruisende kleren en rokken van de dames op een zee leek. Hoe dan ook, Roxette maakte zoveel ambiance dat de kroonlusters in de zaal eronder ook op en neer dansten. Dus moest er voor de veiligheid gevraagd worden het wat minder aan te doen. De houten gewelven van die vleugel van het paleis zijn ook het oudste dus wilde men niet riskeren dat de helft van het Europese koninklijke hof verongelukte.

Verder liepen we ook nog door Gustav III's State bedchamber, Queen Sofia Magdalena's State bedchamber en de Don Quixote Room. Met overal rijke (wand)tapijten, royale decoratie en meubels en zeer veel kristallen kroonluchters. Het paleis had rond 1883 elektriciteit wat natuurlijk iets was om over op te scheppen dus zijn de dikke, grote, on-elegante gloeilampen goed zichtbaar tussen de kristallen hangers in de luchters.

Elektrische kroonluchters

Rubens zoutvat
In de vele glazen vitrinekasten pronken mooie voorwerpen. Mijn favoriet was het zoutvat ontworpen door de Vlaamse Rubens. Het is gemaakt van ivoor en dateert van 1628. Ik vraag me af of de koning het ooit gebruikt heeft om zijn gekookt eitje mee te zouten. Lijkt me niet zo handig als je 2 mensen nodig hebt om het vast te houden. Jaja, de decadentie....

Onder de State Apartments had je ook nog de Guest Apartments. De plafonds waren minder hoog en konden dus ook beter verwarmd worden. Staatshoofden op bezoek konden hier verblijven. Er was ook een salon waar de officiële uitwisselingen van cadeau's werden gedaan. Ook hier veel pracht en praal maar toch een stuk minder dan in de rest van het paleis. Ik veronderstel dat ook prinsen en prinsessen af en toe eens behoefte hebben naar huiselijke gezelligheid en in hun pyjama een warme chocolademelk willen drinken.

Trappenhal
Guest Apartments
Kinky koninklijke juwelen
Gustav III's State bedchamber

Geen opmerkingen:

Een reactie posten