zondag 30 december 2018

Het simpele leven

Cocktails 
à volonté
? Daar doe ik niet aan mee

Denk nu niet omdat de vorige blog over Mojito nummer 1 ging dat ik de hele vakantie niets anders heb gedaan dan cocktails gedronken. Mijn quota was 1 dag 1 cocktail de volgende dag geen. Maar dat heb ik niet gehaald. Ik heb soms 2 dagen na elkaar geen cocktail gedronken. Aan de prijzen zal het niet gelegen hebben: tussen 100 en 150 thb voor een cocktail (2,5 a 4 euro).

Smoothies gaan smooth binnen

Een smoothie smaakte me gewoon even veel of zelfs nog beter. Na een paar dagen hadden we de perfecte mix gevonden. Je kon overal naar keuze zelf je vers fruit laten mixen. Mango, passievrucht, appelsien kwam absoluut op nummer 1. Mijn nummer 2 was aardbei, appelsien en banaan al dan niet met limoen, afhankelijk van mijn stemming die dag. Zo simpel is het strandleven in Thailand. Onze enige zorgen waren; op welke strandstoel leg ik mijn handdoek neer en waar gaan we vanavond eten?

Gluten verbod

Doordat ik mezelf sinds enige maanden een glutenverbod heb opgelegd waren veel keuzes snel gemaakt. Op een menukaart kan je meteen hele secties overslagen en van het ontbijtbuffet blijft ook maar 1/3 over. Geen brood, ontbijtkoeken, taartjes, muesli, cornflakes, pannenkoeken, wafels,... En als je dierlijke producten ook wil vermijden zijn bacon, worstjes, kaas, salami en ham ook geen optie. Gelukkig is een Aziatisch ontbijtbuffet veel uitgebreider dan een Europees en staan er veel warme gerechten op het menu. Dus voor mij was het elke ochtend (middag en avond) aardappelen in alle mogelijke vormen en gekookte of gebakken rijst met warme gekookte groenten.
Slechts 1 dag heb ik bij het ontbijtbuffet een stukje bananencake gegeten, 's middags de helft van een klein zakje chips en 's avonds gefrituurde bananen. Dat was teveel van het 'goede'. Het gevolg was een 6 maanden zwangerschapsbuik bij het slapen gaan en hevige krampen. Mijn lesje weeral geleerd.

Running

Een groot voordeel van zo'n beperkt dieet is dat ik voor de eerste keer niet ben bijgekomen tijdens verlof. Het heeft ook wel geholpen dat we bijna elke dag in de gym minstens een uurtje in de weer waren. In totaal 114 km gelopen over 14 dagen vakantie. Het lopen ging om de een of andere reden heel goed bij mij. Ik zat goed in mijn vel. Mijn hartslag was veel trager waardoor ik sneller kon lopen. En ondanks de warmte ging zelfs het lopen op het strand goed.

On the beach

Lopen op het strand hoort erbij tijdens vakantie. Ook al is dat soms lastig als het strand niet vlak is. Het Bang Sak-strand waar we verbleven ging over in het Pak Weep-strand en vervolgens het White beach-strand. Kilometers onbeperkt strand, afhankelijk van het getijde. Tegen half 5 was de zon genoeg gezakt om buiten zonder een zonneslag te kunnen lopen. Dus trok ik erop uit richting Robinson hotel, waar we 2 jaar geleden verbleven toen het nog het Pullman hotel was. Na een paar kilometer moest ik via een omgelegde palmboom een stukje water over en dat ging zonder incidenten. Veel mensen waren er niet op het komende stuk strand. Ook voor een paar kilometer maar een paar kleine restaurants en resorts maar vooral veel oerwoud langs de kust. Heerlijk. Na 5,3 km lopen kocht ik aan een restaurant een flesje water en kon ik gebruik maken van de sanitaire voorzieningen voor 20 thb (0,5 euro). En toen besloot ik terug te lopen omdat het daglicht begon weg te gaan en ik Benjamin niet ongerust wou maken. Een goede keuze, want de zon ging snel onder...

The sky is on fire

Als beloning voor mijn inspanning had ik de meest spectaculaire zonsondergang van heel onze vakantie. Het oversteken van de palmboom in het donker verliep deze keer niet zo goed. Verlies van evenwicht, plons in het (gelukkig ondiepe en propere) water en als gevolg dan toch nog natte loopschoenen. Ai, de zandkant opgeklauterd en 'squash squash' de laatste kilometers ingezet. Over het asfalt en via kleine restaurantjes met de vleermuizen boven mijn hoofd en het geluid van de Andaman zee aan mijn linkerkant. Dankbaar voor weer een mooie dag.

Geen TV nodig

Geen opmerkingen:

Een reactie posten