maandag 27 juni 2016

Een kopje korter en een kopje kleiner

De schaar erin

Aan de Wellness van de camping is een kapper. En mijn ‘wilde’ haren mogen wel eens onder handen genomen worden. De prijzen zijn redelijk, vooral als je die met de kapper in Zweden vergelijkt. Want daar ben je voor een kleuring en knippen al snel 150 euro kwijt. Dus ik besluit het erop te wagen. Alhoewel – en dat zullen de dames bevestigen – een nieuwe kapper altijd een risicootje met zich mee brengt. De kans dat het beeld van het droomkapsel dat je voor ogen hebt niet overeen komt met het resultaat is zeer groot.

Voor mannen is het leven een stuk gemakkelijker. Benjamin laat zijn haar ook knippen (80 kuna, wassen inbegrepen). En daar komt niet al te veel tralala aan te passen. 6 mm, oftewel, coup militaire. Maar wel verzorgd en lekker fris. Dat mag wel aan het begin van de zomer.

Technische hoogstandjes

Erna ben ik aan de beurt. En voor de kapster eraan begint komt er een geavanceerde kleuranalyse en technische bespreking aan te pas. Pff, het leven van een vrouw kan zo ingewikkeld zijn. We komen tot een compromis en de bijna 3 uur durende procedure van highlights aanbrengen kan beginnen. Het is sowieso al 28,5 graden in het salon maar onder de kapperscape die ik aanmoet nemen de temperaturen sauna waarden aan. En ik word er helemaal suf van.

Le moment suprème

Gelukkig is de kapster geen babbelkont want ik heb geen energie op overschot om te keuvelen over koetjes en kalfjes. Onze indruk van de Kroaten is dat het niet meteen sociale knuffel teddyberen zijn. Een glimlach schijnt geld te kosten. Gelukkig kost de kapper niet veel geld. Kleuren kost me 350 kuna, wassen 60 kuna en knippen (want dat was ook alweer een jaar geleden) 110 kuna. Ik wil niet echt een styling want het zwembad en de zee liggen achter de hoek te wachten. Maar ze droogt mijn haren toch (kosteloos) omdat ze het resultaat van de kleuring wil zien. En dat is gelukkig prima in orde! Oef, geen groen of oranje te zien. Alhoewel dat met de huidige voetbalgekte van het EK misschien toch niet zo uit de toon zou vallen.

EK mania

Dat het op een camping gezellig kan worden is geen geheim. En vooral tijdens een oh zo belangrijk voetbaltoernooi zit de ambiance er overal in. TV’s en satellieten groeien in het wilde weg. Grensoverschrijdende verbroederingen komen spontaan tot stand. En als er gescoord wordt kan je vanop een kilometer afstand wel horen waar de desbetreffende supporters gelokaliseerd zijn. Omdat iedereen met de naam van zijn land of lievelingsspeler op de borst rondloopt is het opeens ook veel gemakkelijker om nationaliteiten te onderscheiden. Gelukkig loopt Benjamin niet in de rood-geel-zwarte kleuren rond. Maar hij wil zeker de match België-Hongarije zien. Op de camping zijn op verschillende locaties schermen opgesteld. Voor de wedstrijd begint herinner ik mij dat mijn grootmoeder Hongaarse was. Dus ik ben voor een kwartje Hongaars. Welke ploeg er ook wint, ik zit hoe dan ook goed.

Dansen op de tafels

Het restaurant is behoorlijk gevuld en de helft van de gasten is Hongaars. En daar zitten wij dan als 2 bescheiden Belgskes tussen. “RIA! RIA! Hongaria!” klinkt het links en rechts. Zelfs de kleinsten dansen bijna op de tafel. En ook een hanenkam in de Hongaarse kleuren kraait luid nationalistische leuzen. In stilte hoop ik dat Hongarije niet scoort want anders loop ik blijvende hoorschade op. Het wordt 4-0 voor België. Oef. Het is heel stil geworden aan de tafels rond ons. Benjamin kan zich niet beheersen en slaakt een aantal vreugdekreten. Maar dansen op de tafel doet hij gelukkig niet. En ik ben ook blij dat de Hongaren ons niet lynchen.

www.vacansoleil.be

Meer foto's op de instagram account: flickas_fika

Geen opmerkingen:

Een reactie posten