zondag 19 juni 2016

Vroege vogels

En toen ging de wekker af....


Het voordeel van een vroege vlucht is dat je een lange dag hebt. Het nadeel is dat je vroeg uit de veren moet – en dat is niet echt aan mij besteed. Maar eens ik in de auto zit op weg naar de luchthaven begin ik wakker te worden. Het inchecken verloopt vlot en de vlucht gaat snel voorbij. Na amper 2,5 u vliegen landen we in de kleine luchthaven van Zadar. Onze valies is snel teruggevonden en dan gaat het richting autoverhuur – vlak aan de uitgang gelegen. Geen opdringerige taxichauffeurs of verkopers aan de uitgang van de luchthaven. Ons huurautootje is nieuw en vlot bollen we over de mediterrane weg naar het centrum van Zadar. Want het is al middag en de warme zeelucht is stimulerend voor de honger.

Zadar


Dat Kroatië niet alleen uit azuurblauwe baaien en witte stranden bestaat blijkt al snel in Zadar. Je struikelt hier bijna over de geschiedenis – letterlijk dan, want de straatjes in de oude binnenstad liggen vol kasseien. De Romeinse invloeden zie je op elke hoek van de straat met de overblijfselen van het Forum als kers op de taart. Naast het Forum ligt een Archeologisch museum met vondsten uit Zadar en de omliggende eilanden, die dateren van de prehistorie tot huidige tijd. Er is ook een treintje dat tot 23 u ’s avonds rond het oude stadscentrum rijdt en voorbij de voornaamste bezienswaardigheden komt. Het valt me op dat de winkeltjes best wel leuke en bruikbare souvenirs verkopen. Een flesje citroenolijfolie of kersenlikeur past in elke keuken. En de handgemaakte juwelen zijn kunstig en verkrijgbaar in alle kleuren en maten. We vinden een gezellig restaurantje aan de voet van Sint Chrysogonus kerk waar we ons te goed doen aan onze eerste Kroatische maaltijd. En dat smaakt!

Erna kuieren we over de boulevard langs de zee naar de auto en passeren daarbij het Zeeorgel. Dat is een muzikaal instrument gebouwd in de kade. Onder de witte treden lopen aan aantal pijpen in de stenen. Wanneer de zeegolven lucht door de pijpen duwen hoor je een muzikaal geluid. Geen 2 liedjes zijn hetzelfde. Naast het orgel zijn ronde cirkels in de vloer gevuld met zonnepanelen. Die laden op gedurende de dag om ’s avonds hun energie vrij te geven in de vorm van een kleurrijk schouwspel. Als we de tijd hebben moeten we hier ’s avonds nog eens terugkomen. Maar nu kriebelt het om op onze eindbestemming te geraken: Solaris Holiday resort. Het klinkt alvast veelbelovend.

On the road


Via een tolweg gaat het zeer vlot richting camping. Ik verbaas mij over de pracht van het heuvelachtige landschap. In de verte glooien bergen en de natuur is veel groener dan ik mij had voorgesteld. Cipressen, olijfbomen en Oleander groeien in overvloed en het blauw van de zee glinstert steeds in onze rechter ooghoek. Ik voel de dagdagelijkse spanningen zo van mij afglijden terwijl we dichter bij Šibenik en onze bestemming naderen. Maar meer daarover later...







Wat zie ik daar?

Meer foto's op de instagram account: flickas_fika

Geen opmerkingen:

Een reactie posten