donderdag 15 september 2016

Kruipende pingpongballetjes

Het is al heel de week straaaalend weer. Zo rond de 25 graden, weinig wind en blauwe lucht. Ideaal dus. Niet zoals de (weeral overdreven) hittegolf die nu België teistert. Heel af en toe heeft het dus ook wel voordelen wat noordelijker te wonen.

Als het goed weer is vind ik het leuk om buiten te werken en omdat het gras al is afgereden dacht ik eraan de ramen te kuisen. Hoog tijd. Niet zozeer omdat de ramen zelf zo vuil waren, maar eerder wegens alles dat rond de ramen hing. En met 'alles' bedoel ik insecten. En met 'insecten' bedoel ik joekels van spinnen.

Aan 1 raam zat een kanjer van een kruisspin. Ik moest een paar keer met mijn ogen knipperen en goed nadenken om een definitie te plakken op wat ik in het hoekje zag hangen. Grijze pingpongbal? Maar neen, er stond een kruis op het dikke vette ronde spinnenlijf. Met de hulp van de borstel - zodat ik ver buiten 'val bereik' kon blijven heb ik de spin doen vallen en toen ze het terras raakte maakte ze een luid 'pok' geluid. Identiek aan het geluid van een stuiterend pingpongballetje! Freaking me out! Een kordate klop met de borstel was genoeg om er een einde aan te maken. Maar toen had ik vieze sluimerige spinnen ingewanden over heel mijn terras. Het leek wel een horrorfilm (niet dat ik daar naar kijk).

Dus de volgorde van kuisen was:
eerst de spin zoeken (meestal te vinden in het midden van het web)
met een doek of borstel uit web halen
dood trappen of kloppen met de borstel of baseballknuppel
ramen en omlijsting kuisen in de volle geruststelling dat de spinnen niet meer als pingpongballetjes uit de lucht kunnen vallen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten