zaterdag 10 september 2016

Thaise kookles

Huplala, dag 6 van de vegan 10 daagse zit er ook al weer bijna op. En er zijn nog altijd geen slachtoffers gevallen. Dat verwacht ik ook niet echt meer, we zijn voorbij de kritieke eerste dagen.

Ondertussen heb ik weeral een aantal dingen bijgeleerd:

  1. A banana a day keeps the bad mood away (geweldige maagvuller in combinatie met ander fruit gemixed als smoothie). Bananaaa!
  2. Cocos- en amandelmelk zijn volledig plantaardig en goede vervangers voor koeienmelk. Persoonlijk vind ik ook dat ze veel beter smaken! Cocosmelk geeft een heerlijk subtiel (niet te overheersend) exotisch bijsmaakje aan smoothies.
  3. Wat aan te vangen met gember? Vroeger kocht ik altijd vol met goede voornemens een 'knots' gember (hoe heet dat eigenlijk?). Maar het bleef meestal bij een paar koppen zeer straffe gemberthee. De rest van de gember werd slecht en kon ik na 2 weken weggooien. Ik kan nu *met enige fierte* zeggen dat ik gember verslind. Ik was na 4 dagen al toe aan een nieuwe knots. Heerlijk in sapjes, in Thaise soep... En dat brengt me bij het volgende punt
  4. Na experimenteren kwam de inspiratie en de kookles die ik 2 jaar geleden in Thailand nam weer naar boven. Met als resultaat een super lekkere cocos soep waar ik geweldig fier op ben en Benjamin en ik ons buikje dik mee hebben gegeten. Het recept (niet volgens grootmoeders wijze, want zover ik weet was mijn oma een Hongaarse en dan zou dit Goulash soep zijn):
  • 1 rode ui
  • 1 gele paprika
  • 1 rode paprika
  • 1 plantje verse koriander
  • verse gember in schijfjes
  • 2 teentjes knoflook in fijne schijfjes
  • 2 grote rijpe tomaten
  • boschampignons in schijfjes (gewone champignons en oesterzwam kan ook, maar er zit minder smaak in)
  • 1 blik (biologische) cocosmelk
  • citroenpeper of zwarte peper
  • gemalen koriander
  • Alles hierboven tegelijk een tiental minuutjes koken
  • Als afwerking vers limoensap van 1 limoen na het koken toevoegen
  • Gesnipperde bospijpuitjes over de soep strooien en eventueel overschot van de verse koriander
  • Ogen toe doen en denken dat je in Thailand bent
  • Je kan ook scampi's of kippenreepjes toevoegen en met wat basmati rijst opdienen, dan heb je een volwaardig gerecht

Smaklig måltid!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten