dinsdag 20 oktober 2015

Björn

Gedurende 36 jaar had ik het idee dat "Björn" een jongensnaam is. En verder niets.
Tijdens mijn Zweedse les ben ik te weten gekomen dat het Zweedse woord voor 'beer' Björn is. Hoe cool is dat? Welke ontdekkingen ga ik hier nog allemaal doen? En hoe is het mogelijk dat ik dat nu pas te weten kom?

Na wat gegoogel is mijn horizon nog wat wijder geworden. Er zijn nog namen afgeleid van dieren: Arne komt van 'Orn" en dat is 'arend'. Rolf (Ulfr) betekend wolf.

Hier zijn nog een paar typische en stoere Zweedse jongensnamen:
Arvid, Albin, Viggo, Rasmus, Vidan, Sigge, Hjalmar, Ivar, Gunnar, Leif, Steinar, Valdemar, Torstein.

Dwingt gegarandeerd respect af in de kindercrèche.
Wel wat moeilijk om verkleinwoordjes van te maken (Torsteineke!, Hjalmarreke!, Arvidje!.... komen eten!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten