vrijdag 2 oktober 2015

Gina

Nog eens een update over het paardrijden. Of ik zou beter schrijven "pony-rijden". Sinds 2 weken rij ik op Gina, een 16 jarige pony van 150 cm.

En oh, ik zal het geweten hebben. Ze wandelt niet graag, draaft niet graag. Het liefst zou ze 45 minuten in het midden van de piste staan slapen. Maar dat gaat niet natuurlijk.

Ik hou er niet van om agressief te zijn tegen een paard of ruwe, harde instructies te geven. Het leukste is rijden op een intelligent paard dat snel reageert op subtiele aanwijzingen. Maar bij haar moet ik een zweepje gebruiken om regelmatig tikjes te geven. En constant moet ik geluiden maken om haar aan te porren. 45 minuten lijk ik wel een smakkende bejaarde zonder vals gebit. En als ze dan eens in de juiste cadans zit moet ik haar aanmoedigen. Dus dat klinkt een beetje zo: "Smak! Smak! Klak, klak! Komaan Gina! Allez meid! Een beetje rapper! Klak, klak, klak... ja! jaaaaah, goed zo, allez, voortdoen nu! Toe Gina! Neen, neen, neen! Niet vertragen nu!" En terwijl maar porren met mijn hielen en met mijn zweepje op haar flank tikken en mij proberen aan haar constant veranderende ritme aan te passen. Ze heeft ook de neiging aan haar teugels te trekken, dus ik mag mij niet over haar nek laten trekken.

Dus, het is werken met haar. Het is zelfs zo hard weken dat ik geen tijd heb om het zweet van mijn bovenlip af te kuisen tijdens het rijden. Na de les voelt het alsof ik een halve marathon heb gelopen.

En toch, raar maar waar. Voor en na de les is ze het gewilligste dier ter wereld. Ze heeft het ook door wanneer ik haar hoeven wil kuisen en dan werkt ze geweldig mee en heft ze zelfs haar been voor me op. Ik snap er niets van. Ik probeer het positief te zien. Als ik haar kan doen luisteren dan lukt het waarschijnlijk ook op alle andere pony's en paarden van de manege. Ik zal het maar als een compliment bezien dat ze aan mij is toegewezen? De lerares zegt me dat ik nog veel kordater moet zijn, de teugels mogen zeker niet losser en nog veel meer signalen geven met de hielen en met geluidjes. Ze moet nog 10 keer sneller gaan de volgende keer. Oh boy. Ik ga eruit zien als een hyperkinetische gek die al zittende op een paard een epileptische aanval krijgt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten