vrijdag 2 oktober 2015

Viking vibes

Opeens lijkt ik overal Viking vibes op te vangen. Deze week ben ik gaan hiken op een paar kilometers van onze deur. Het was een nieuw traject dat over de rotsen en door struikgewas en heide liep, dus veel joggen is er niet aan te pas gekomen - zou ook niet verstandig zijn.

Tijdens mijn wandeling ben ik 5 oude begraafplaatsen van Vikings tegengekomen. Ze zijn gelegen in een natuurreservaat en de site zou vroeger bevolkt zijn geweest door hele gemeenschappen die de velden bewerkten en ook van visvangst leefden.

De stoffelijke gecremeerde overschotten werden in een urn gedaan en samen met een aantal kostbaarheden begraven onder een berg stenen. Natuurlijk zijn de urnes en de muntstukken en andere voorwerp al lang vanonder de stenen uitgehaald.

Elk van de graven kijkt uit over zee. En in de tijd dat er nog geen bomen groeiden langs de kust en alleen lage heide kon je vanaf 1 graf ook de andere 4 zien liggen.

Deze foto heb ik genomen naast 1 van de graven.



En of dat nog niet genoeg is... Gisteren middag heb ik mijn soep en boterhammen voor de tv opgegeten en er begon net een Noorse film van 2013. De openingsscène trok meteen mijn aandacht want die was opgenomen in het Vikingschipmuseum! How cool is that! We zijn er net geweest. Erna volgden nog andere scenes en veel van de voorwerpen uit het museum kwamen in beeld - en die hebben we pas zelf met eigen ogen gezien. Best wel een spannende film ook. Over verborgen schatten, geheime geschriften, rune-codes die ontcijferd moeten worden. Goede geacteerd en Indiana Jones toestanden, dus ben ik maar tot het einde blijven kijken.

Noors gesproken en Zweedse ondertiteling - dus meteen een goede taalles.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten