vrijdag 4 december 2015

The dark season

Het is geen verrassing dat de Zweden het graag gezellig maken in huis. Wanneer het in de winter donker wordt is het in Stockholm gemiddeld 6 uren licht. Meer naar het Noorden in Luleå is er daglicht van 10 tot 13u. In het uiterste Noorden van Zweden mag je de verlichting heel de dag aanhouden, daar is helemaal geen zon.

Gemiddeld wordt in Zweden op een jaar 18.000 ton kaarsen gebrand. Daar verschiet ik niet van want ik denk dat ik alleen al 2 ton theelichtjes verbruik. Op donkere dagen is het eerste wat ik doe als ik opsta kaarsjes aansteken. 



Het belang dat aan gezelligheid wordt gehecht komt ook tot uitdrukking in de Zweedse woordenschat. "Mys" betekend gezellig.  'Höstmys' is herfstgezelligeheid en 'kvällmys' wil zeggen dat je het 's avonds knus wil maken. De vrijdagavond is een moment voor het gezin. Samen eten en spelletjes spelen heet daarom 'fredagsmys'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten