vrijdag 12 juni 2015

De appel valt soms ver van de boom

En de taallessen gaan door - via internet/Babbel dan. Ik probeer nu elke dag te studeren. Eens dat ik aan een les begin ga ik er helemaal in op. Maar na 2 uur is het wel genoeg geweest.
Op sommige regeltjes breek ik mijn hoofd en slaat mijn tong in de knoop. Een voorbeeldje:
ett apple - een appel
applen - appels
applet - de appel
applena - de appels


Andere woorden zijn dan weer heel voor de hand liggend, en soms zelfs grappig. Die blijven na de eerste keer al hangen. Een paar voorbeeldjes:
ett badkar - een bad
gammal - oud
att koppla av - relaxen
kanske - misschien (er is een klein kanske...)
charkdisken - vleesafdeling (chark doet mij altijd aan een haai denken)
en tidning - een krant
en solnedgang - een zonsondergang

Geen opmerkingen:

Een reactie posten