maandag 15 juni 2015

Scandinavisch design

Als je hier naar het centrum van de stad gaat kom je ogen te kort. Echt, je weet niet waar je eerst moet kijken. Overal zijn toffe winkeltjes boordevol originele spulletjes. En de Zweden hebben smaak.

Alles ziet er leuk en stijlvol uit. Het leuke aan de Scandinavische stijl is dat het redelijk sober is, maar toch fris. Typische kenmerken zijn wit, metaalkleuren en natuurlijke en kwalitatieve materialen zoals hout en steen. De basis van hun huis is meestal eenvoudig. En daardoor kan je eindeloos met kleuren combineren. Ze durven best pittige accessoires te gebruiken en de tapijten, kussens en gordijnen zijn vaak een streling voor het oog.


Ze hebben verschillende specialiteiten in handwerk: glaswerk, kristal, porselein, houtbewerking. Ook kookspulletjes zijn knap ontworpen en super gebruiksvriendelijk. Ik loop hier met bewonderende ooohs en aaaaahs door de winkels.
Alles is van een ander niveau. Scandinaviërs houden van kwaliteit en willen daar gerust voor betalen. Maar ze willen ook dat het mooi en handig is. En duurzaam.


Tot nu toe heb ik mij geweldig weten te beheersen. Het is niet gemakkelijk, maar ik kan niet alles kopen wat ik mooi vind en ik heb nog alle tijd. Dat is het leuke aan hier 'wonen'. Ik ben hier niet met vakantie, dus ik hoef niet alles gezien en gedaan te hebben in 2 a 3 weken.


Interesse in de Scandinvische stijl? Check out:
Scandinavian design center
Ahlens

Geen opmerkingen:

Een reactie posten