maandag 29 juni 2015

Islands in the stream

Vorige week zondag was een stra-aa-lende dag. Tot nu toe begrijp ik niet waarom de Zweden zeggen dat hun zomers niet veel voorstellen want het is hier bijna altijd al goed weer geweest.

Het kan dat er grijze wolken boven Gotenburg hangen maar als je een paar kilometer verder naar de kust gaat is het weer vaak een stuk beter.

Zondagochtend vertrokken we hier met grijze wolkjes boven ons hoofd maar tegen de tijd dat we in Utholmen waren was de lucht blauw en de zon heet. Door de wind aan de kust hebben we de warmte minder gevoeld - met als gevolg, allebei verbrand.

Utholmen ligt op een uurtje rijden naar het zuiden. We hebben het eigenlijk toevallig ontdekt. Gewoon de kust gevolgd en op gps gekeken waar er een haventje was. Deze keer hadden we geluk en was er een conditorei. Een 'koffiehuis'. En om 11u hadden we wel zin naar een koffie'tje, met natuurlijk een gebakje erbij, want anders zou het geen volwaardige fika zijn. En dit is toch een blog over fika hé?



Daarna hebben we rondgewandeld in het haventje. Ik heb de indruk dat bijna elke Zweed wel een bootje heeft. Het is er hier natuurlijk wel de omgeving voor. De kust is hier zo mooi en je hebt genoeg om naar te kijken en rond te varen met al die ontelbare eilandjes. Een collega van B is vorig jaar naar Hawaï met verlof geweest. Hij zei dat het zinloos is om daar met een kajak of bootje de zee op te gaan omdat je op zee niets hebt om naar de kijken, behalve water, water en water. Zeer saai. Hier dus niet.

In Utholmen kan je een standbeeld zien van Neptunus die op een walvis rijdt. Een van de vele items op mijn wenslijstje is naar het noorden gaan - Noorwegen - en een boottocht maken om walvissen te zien. Blijkbaar zijn er daar speciaal excursies voor. 't Is eens iets anders dan een boottochtje op de Gentse binnenwaters.


In de namiddag zijn we naar 2 andere haventjes gegaan dichter bij Gotenburg. Eentje met een wit strand en er lagen al redelijk wat zonnekloppers te bakken. Zelfs een paar moedige kleine meisjes met fluo bikinietjes in het water. brrrr

En we sluiten af waar we mee begonnen zijn. Een drankje op  een terras met dit uitzicht (kan erger he?):


Omdat we super lang moeten wachten op onze Latte (ik) en bier (B), krijg ik mijn koffie gratis. Haha. Wat ik hier wel mis is een glaasje rosé met een olijfje erbij. Je kan dat hier wel krijgen maar 1 van ons beide mag niets drinken, anders mag je absoluut niet rijden. Dus zelfs als B maar 1 biertje drinkt, moet ik rijden. Maar gelukkig rijd ik heel graag, dus daar kan je me niet mee straffen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten